Έργα οδικών “διαδρόμων” ενισχύουν τη συνεργασία Βουλγαρίας-Ελλάδας

21 Μαρτίου 201915:17

Την πεποίθηση ότι τα έργα των οδικών υποδομών, ιδίως των αυτοκινητοδρόμων που ήδη υπάρχουν και αυτών που κατασκευάζονται με προσανατολισμό την επίτευξη του στόχου της  βελτίωσης της συνδεσιμότητας μεταξύ της Βουλγαρίας και της Ελλάδας αλλά και των χωρών της ευρύτερης περιοχής, θα δώσουν περαιτέρω ώθηση στη συνεργασία των δύο χωρών, εξέφρασε, σε συνέντευξή της στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Δημοσίων Έργων της Βουλγαρίας Πέτια, Αβράμοβα (Petya Avramova).
Υπογραμμίζοντας ότι οι Βούλγαροι πολίτες θεωρούν την Ελλάδα έναν από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς, όπως επίσης και οι Έλληνες επιλέγουν θέρετρα της Βουλγαρίας για τις διακοπές τους, η κ. Αβράμοβα παρουσίασε τον “χάρτη” των έργων υποδομών και δη των οδικών μεταφορών που βρίσκονται σε εξέλιξη στη Βουλγαρία και στοχεύουν στη βελτίωση της διασύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών.
Σ’ αυτό το πλαίσιο, αναφέρθηκε και στο νέο πρόγραμμα ηλεκτρονικής βινιέτας, που τέθηκε σε ισχύ από τον Ιανουάριο του 2019 και το οποίο, όπως είπε, διευκολύνει την πρόσβαση των πολιτών, αλλά και των επαγγελματιών οδηγών στη Βουλγαρία.
Για το θέμα, η κ. Αβράμοβα ενημέρωσε, όπως τόνισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τον Έλληνα υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, στη διάρκεια συνάντησης που είχε μαζί του στις 19 Μαρτίου, στο περιθώριο της συμμετοχής της στην 4η Διυπουργική Σύνοδο της Επιτροπής για την Περιφερειακή Ανάπτυξη του ΟΟΣΑ.
Η κ. Αβράμοβα αναφέρθηκε, επίσης, στα έργα εξάλειψης των περιφερειακών ανισορροπιών μεταξύ αγροτικών και αστικών περιοχών στη Βουλγαρία, καθώς και το ρόλο που διαδραματίζουν τα διασυνοριακά προγράμματα, όπως το  Interreg V-A Ελλάδα-Βουλγαρία για την επίτευξη του προαναφερόμενου στόχου.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης της κ. Αβράμοβα στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:
Ερ: Οι Βούλγαροι επιλέγουν την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό και ο αριθμός των επισκεπτών από τη χώρα σας αυξάνεται σταδιακά. Πιστεύετε ότι, έργα όπως αυτοκινητόδρομοι που συνδέουν τις δύο χώρες πρέπει να υλοποιούνται για να αυξηθεί ο αριθμός των επισκεπτών από τη Βουλγαρία στην Ελλάδα και αντίστροφα;
ΑΠ. Η Ελλάδα είναι ένας προτιμώμενος προορισμός διακοπών για πολλούς Βούλγαρους, ενώ πολλοί Έλληνες από τη Βόρεια Ελλάδα, από την περιοχή της Θεσσαλονίκης, επισκέπτονται συχνά τα θέρετρα για ιαματικές θεραπείες και τα χιονοδρομικά κέντρα. Η κύρια οδική σύνδεση με την Ελλάδα είναι ο αυτοκινητόδρομος Struma – τμήμα του Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου Orient/EastMed. Η κυκλοφορία προς την Ελλάδα περνά απ’ αυτόν τον αυτοκινητόδρομο. Τα τελευταία χρόνια έχουμε κατασκευάσει το μεγαλύτερο μέρος του αυτοκινητόδρομου με ευρωπαϊκά κεφάλαια. 
Τον Δεκέμβριο του 2018 ανοίξαμε το τελευταίο τμήμα των 24 χιλιομέτρων, το οποίο βρίσκεται πολύ κοντά στα βουλγαρο-ελληνικά σύνορα (Κουλάτα/Προμαχώνας). Για την πλήρη ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Struma, από τη Σόφια έως τη διέλευση των συνόρων, η οποία απέχει περίπου 150 χιλιόμετρα, απομένουν περίπου 40 χιλιόμετρα να ολοκληρωθούν. Από αυτά, σχεδόν 13 χλμ. κατασκευάζονται  επί του παρόντος και πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Τα υπόλοιπα 24 χιλιόμετρα περνούν μέσα από το φαράγγι της Κρέσνα – θα περιλαμβάνουν επτά σήραγγες, 21 οδογέφυρες, τέσσερις οδικές διασταυρώσεις, 12 υπερυψωμένες  και υπόγειες διαβάσεις. 
Αυτή την περίοδο διεξάγουμε διαγωνισμό για την επιλογή των εργολάβων. Το Φεβρουάριο (του τρέχοντος έτους)  ανοίξαμε τις προσφορές των υποψηφίων για την κατασκευή της οδικής διαδρομής στην κατεύθυνση Κούλατα – Σόφια, η οποία θα διασχίσει την ανατολική πλευρά του φαραγγιού Κρέσνα σε μια νέα διαδρομή. Το τμήμα χωρίζεται σε δύο υπο-ενότητες και η κατασκευαστική επιχειρηματική κοινότητα έχει εκδηλώσει μεγάλο ενδιαφέρον για το έργο. Δέκα εταιρείες και συνεργατικά σχήματα  συμμετέχουν στον πρώτο διαγωνισμό και 12, μεταξύ των οποίων και πολλές μεγάλες βουλγαρικές και ξένες εταιρείες, στον δεύτερο. Στόχος μας είναι μέχρι το τέλος του έτους  να έχουμε επιλέξει τους εργολάβους και να ξεκινήσουμε την κατασκευή (του έργου) το επόμενο έτος. Τα σχέδια μας είναι να επιλέξουμε εργολάβους το 2019 και αμέσως μετά να ξεκινήσουμε τον σχεδιασμό και στη συνέχεια την κατασκευή του έργου. Στόχος μας είναι ο πλήρης αυτοκινητόδρομος Struma να είναι έτοιμος μέχρι τα τέλη του 2023. Με την πλήρη κατασκευή του, το ταξίδι από τα βουλγαρικά σύνορα στην πρωτεύουσα της  Βουλγαρίας, Σόφια, θα γίνεται σε αυτοκινητόδρομο.
Μια άλλη σημαντική οδική “αρτηρία” μεταξύ της Βουλγαρίας και της Ελλάδας είναι ο δρόμος μέσω της Μακάζα (σ.σ. κάθετος άξονας Μακάζα/Νυμφαία). Την προηγούμενη προγραμματική περίοδο, κατασκευάσαμε με ευρωπαϊκά κεφάλαια, 24 χιλιόμετρα του διεθνούς οδικού άξονα Ε 85 Κάρτζαλι – Πόβκοβα.  Προσφέραμε γρήγορη σύνδεση με την Ελλάδα και πρόσβαση στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Τη θερινή περίοδο, η Μακάζα (σ.σ.ο μεθοριακός σταθμός) είναι ένα από τα πιο πολυσύχναστα σημεία στα σύνορα, καθώς χρησιμοποιείται από πολλούς Βούλγαρους, αλλά και από πολλούς Ρουμάνους τουρίστες, οι οποίοι επιλέγουν τουριστικά θέρετρα στο Αιγαίο για τις διακοπές τους.
Μέσω των προγραμμάτων εδαφικής συνεργασίας ανακατασκευάσαμε 15 χιλιόμετρα του δρόμου Μάνταν – Ζλάτογκραντ που συνδέει το συνοριακό σημείο ελέγχου Ζλάτογκραντ με τις Θέρμες και την Ξάνθη. Αυτό το συνοριακό σημείο ελέγχου έχει κίνηση καθόλη τη διάρκεια του χρόνου, καθώς το καλοκαίρι περνούν πολλοί Βούλγαροι για να πάνε στην Ελλάδα και το χειμώνα πολλοί Έλληνες έρχονται για σκι στο Παμπόροβο.

ΕΡ. Ποια είναι τα κύρια θέματα και οι προκλήσεις για την περιφερειακή ανάπτυξη στη Βουλγαρία και ποια τα βασικά έργα προτεραιοτήτων που υλοποιούνται για την εξάλειψη των περιφερειακών ανισοτήτων;
ΑΠ. Τις τελευταίες δεκαετίες οι ενδοπεριφερειακές και διαπεριφερειακές ανισότητες στη Βουλγαρία αυξάνονται συνεχώς. Οι κυριότερες ανησυχίες σχετίζονται με τις αρνητικές δημογραφικές τάσεις και τη γήρανση του πληθυσμού. Η περιοχή με τις πιο αρνητικές δημογραφικές διεργασίες και τη σταθερή τάση μείωσης του πληθυσμού είναι η βορειοδυτική περιοχή της χώρας. Οι αναλύσεις της περιοχής δείχνουν ένα μονοκεντρικό μοντέλο ανάπτυξης που επικεντρώνεται στην πρωτεύουσα της Σόφιας και στις έξι μεγάλες πόλεις της Βουλγαρίας. Αυτό οδηγεί σε αυξανόμενες ανισότητες μεταξύ αστικών και αγροτικών περιοχών.
Υπό αυτό το πλαίσιο, το κύριο θέμα και ο στόχος της περιφερειακής πολιτικής θα πρέπει να είναι η στήριξη της ισόρροπης εδαφικής ανάπτυξης μέσω της προώθησης του πολυκεντρικού δικτύου πόλεων. Πρέπει να τονίσουμε το ρόλο των μεσαίων και μικρών πόλεων ως κινητήριων δυνάμεων για την ανάπτυξη, τη δημιουργικότητα και τις καινοτομίες. 
Είναι απαραίτητο να προωθηθεί η συνεργασία, η δημιουργία καινοτόμων δικτύων μεταξύ των πόλεων και οι αγροτικές-αστικές συνδέσεις. Οι περιοχές εκτός των μεγάλων πόλεων αντιμετωπίζουν περισσότερο ή λιγότερο τις ίδιες προκλήσεις με τις αγροτικές περιοχές και η ικανότητά τους να κρατούν τον πληθυσμό και να προσελκύουν ανθρώπους εξαρτάται από τη μεταξύ τους σύνδεση, καθώς και τη σύνδεση με τις μεγάλες πόλεις. Υπό αυτό το “πρίσμα”, πρέπει να αναζητήσουμε τις λειτουργικές περιοχές που καλύπτουν τα μικρότερα οικονομικά κέντρα, τις γύρω περιοχές τους και τις συνδέσεις με τους μεγαλύτερους πόλους ανάπτυξης. Πρέπει να αναπτύξουμε αυτούς τους τομείς μέσω ολοκληρωμένων επενδύσεων που βασίζονται στις τοπικές ανάγκες και το τοπικό δυναμικό.
Τα προγράμματα διασυνοριακής συνεργασίας με τη συμμετοχή της Βουλγαρίας υποστηρίζουν έμμεσα την περιφερειακή ανάπτυξη στη χώρα, μολονότι ο κύριος στόχος τους είναι η τόνωση της οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής συνοχής μεταξύ της Βουλγαρίας και των γειτονικών της χωρών. Για παράδειγμα, το τρέχον πρόγραμμα διασυνοριακής συνεργασίας Interreg V-A Ελλάδα-Βουλγαρία, επικεντρώνεται στην πρόληψη των κινδύνων, στη στήριξη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, τη διατήρηση και βιώσιμη χρήση της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, την προσβασιμότητα, τις επενδύσεις στην υγεία και στις κοινωνικές υποδομές.

ΕΡ.Τον Ιανουάριο του 2019 τέθηκε σε ισχύ το νέο σύστημα ηλεκτρονικής βινιέτας στη Βουλγαρία. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του;
ΑΠ. Συναντήθηκα με τον κ. Σπίρτζη και τον ενημέρωσα για το σύστημα ηλεκτρονικής βινιέτας που εισήχθη στη Βουλγαρία από την 1η Ιανουαρίου 2019 και την επικείμενη έναρξη τέλους διοδίων για τα βαρέα οχήματα βάρους άνω των 3,5 τόνων από τις 16 Αυγούστου 2019. Η ταχύτερη και πιο εύκολη μέθοδος πληρωμής της ηλεκτρονικής βινιέτας είναι μέσω του διαδικτύου. Η ενεργοποίηση διαρκεί μόνο λίγα λεπτά και, μόλις ολοκληρωθεί, μπορεί κάθε πολίτης να ταξιδέψει με ασφάλεια στο οδικό δίκτυο της Βουλγαρίας. Αυτή η υπηρεσία είναι επίσης κατάλληλη για τους αλλοδαπούς, έτσι εξοικονομούν χρόνο όταν εισέρχονται στη Βουλγαρία από ένα συνοριακό σημείο διέλευσης. Υπάρχει η επιλογή, η έναρξη της περιόδου ισχύος της ηλεκτρονικής βινιέτας να γίνεται σε διάστημα 30 ημερών από την ημερομηνία αγοράς της. 
Ενημέρωσα τον Έλληνα υπουργό Υποδομών και Μεταφορών για τα ”κανάλια” πωλήσεων της ηλεκτρονικής βινιέτας, μεταξύ των οποίων οι ιστοσελίδες  www.bgtoll.bg, www.vinetki.bg, www.?1.bg, η δωρεάν εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα BGTOLL, καθώς και τα βενζινάδικα, αυτοματοποιημένα τερματικά στα σημεία ελέγχου των συνόρων κλπ.
Το σύστημα αγορών ηλεκτρονικής βινιέτας δεν αναγνωρίζει σύμβολα από το ελληνικό αλφάβητο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο έχει αναπτυχθεί ένας πίνακας μετατροπής για να βοηθήσει τους Έλληνες υπηκόους των οποίων οι αριθμοί εγγραφής περιέχουν σύμβολα από το αλφάβητο τους για να εισαχθούν στα αντίστοιχα σύμβολα (της βουλγαρικής γλώσσας). Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών της Ελλάδας θα κοινοποιήσει αυτές τις πληροφορίες στους υπηκόους τους που σκοπεύουν να ταξιδέψουν στη Βουλγαρία. Συνολικά, 23.486 ηλεκτρονικές βινιέτες με κόστος  662,684 λέβα έχουν πωληθεί σε οχήματα με ελληνικούς αριθμούς κυκλοφορίας έως τις 7 Μαρτίου 2019. Περίπου 20.000 από αυτά είναι για τα ΙΧ αυτοκίνητα και τα υπόλοιπα για τα φορτηγά. Με βάση τις πωλήσεις, οι Ελληνες οδηγοί στη Βουλγαρία κατατάσσονται στην τέταρτη θέση έπειτα από τους οδηγούς από την Τουρκία, τη Ρουμανία και τη Βόρεια Μακεδονία.

*Επιπλέον πληροφορίες σε σχέση με το σύστημα ηλεκτρονικής βινιέτας
Στη Βουλγαρία, το ηλεκτρονικό σήμα κυκλοφορίας εισήχθη το 2019 ως ένα σύγχρονος τρόπος χρέωσης της χρήσης του οδικού δικτύου της χώρας για οχήματα έως 3,5 τόνων. Η ηλεκτρονική βινιέτα για οχήματα άνω των 3,5 τόνων ισχύει  μέχρι τις 15/08/2019 και μετά την ημερομηνία αυτή τα βαρέα οχήματα θα υπόκεινται σε φόρο ανάλογα με την απόσταση που διανύθηκε.
Πού και πώς μπορώ να αγοράσω ηλεκτρονική βινιέτα; 
Διαδικτυακά στο www.bgtoll.bg, μέσω της δωρεάν εφαρμογής για κινητά Online, στο www.vinetki.bg, στα ταμεία και μέσω της ιστοσελίδας του παρόχου  κινητής τηλεφωνίας Α1, σε όλα τα υποκαταστήματα των βουλγαρικών ταχυδρομείων, στα γραφεία Easy Pay, στα ταμεία των πρατηρίων βενζίνης OMV και Lukoil,μέσω τερματικών αυτοεξυπηρέτησης σε σημεία ελέγχου στα σύνορα και καταστήματα λιανικής πώλησης σε όλη τη χώρα και στα ταμεία των περιφερειακών γραφείων του Οργανισμού Οδικών Υποδομών.
Όταν γίνει η αγορά της ηλεκτρονικής βινιέτας μέσω της ιστοσελίδας www.bgtoll.bg,  της εφαρμογής για κινητά ή ενός τερματικού, ο αγοραστής εισάγει τη χώρα εγγραφής του οχήματος στο πεδίο ”Ιθαγένεια”. Τα σύμβολα από την πινακίδα κυκλοφορίας μπορεί να είναι είτε λατινικά, είτε κυριλλικά – είναι σημαντικό να εισαγάγει τα σωστά γράμματα από την πινακίδα κυκλοφορίας. 
Πριν επιλέξει το πεδίο “Υποβολή”, πρέπει να βεβαιωθεί ότι έχει καταχωρίσει σωστά όλα τα δεδομένα του οχήματος, καθώς η ευθύνη για αυτό εμπίπτει αποκλειστικά στον χρήστη του οδικού  δικτύου. Δεν επιτρέπονται διορθώσεις σε περίπτωση εσφαλμένων δεδομένων και τα ποσά που έχει πληρώσει ο αγοραστής δεν υπόκεινται σε επιστροφή χρημάτων. Όταν ο αγοραστής πληρώνει μέσω τραπεζικού εμβάσματος, πρέπει να παρέχει τουλάχιστον τρεις εργάσιμες ημέρες για την επεξεργασία της εντολής πληρωμής του και να εισαγάγει σωστά μόνο τον αριθμό PAY που δημιουργήθηκε.
Ο ταχύτερος και πιο εύκολος τρόπος πληρωμής για την ηλεκτρονική βινιέτα είναι μέσω του Διαδικτύου. Ενεργοποιούνται σε λίγα λεπτά και οι χρήστες μπορούν να ταξιδέψουν στο οδικό δίκτυο, χωρίς προβλήματα. Αυτή η υπηρεσία είναι ιδιαίτερα κατάλληλη για τους αλλοδαπούς πολίτες, οι οποίοι θα εξοικονομήσουν χρόνο στα σημεία ελέγχου στα βουλγαρικά σύνορα.

Αρθρογράφος

mm
Τμήμα Ειδήδεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο [email protected]