Ο Κρίτωνας Ζαχαριάδης μας συστήνει την “Πελότα”στο Θέατρο Σοφούλη!

8 Οκτωβρίου 201823:41

Μια σουρεαλιστική κωμωδία εμπνευσμένη από αληθινά γεγονότα παρουσιάζεται στο κοινό της Θεσσαλονίκης. Ο λόγος για την παράσταση “Πελότα”, που κάνει πρεμιέρα την ερχόμενη Τετάρτη 10 Οκτωβρίου, στις 20.00, στο Θέατρο Σοφούλη. Ένας εξαιρετικός  μονόλογος με απόδοση πολυφωνίας, από τον Κρίτωνα Ζαχαριάδη.

Εννέα διαφορετικοί χαρακτήρες, εννέα διαφορετικές επιλογές, εννέα διαφορετικές ερμηνείες συνθέτουν το παζλ στην παράσταση “Πελότα”.

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και επιμελητής του κειμένου Κρίτωνας Ζαχαριάδης, σε συνεργασία με τον ηθοποιό Δημήτρη Χατζηθεοδοσίου, φιλοδοξούν να συγκλονίσουν, συγκινήσουν και αφυπνίσουν τους θεατές της παράστασης, που θα παρουσιάζεται κάθε Τετάρτη στις 20.00, στο Θέατρο Σοφούλη. 

1.Την ερχόμενη Τετάρτη 10 Οκτωβρίου ανοίγει η αυλαία για την παράσταση “Πελότα”, η οποία φέρει την υπογραφή σου σε σενάριο και σκηνοθεσία. Ποια ήταν η πηγή της έμπνευσής σου για τη συγγραφή του σεναρίου;

Από το χώρο μου λίγοι είναι οι άνθρωποι με τους οποίους μπορώ να κάνω παρέα και να πω με βεβαιότητα τη λέξη φίλος. Σίγουρα λοιπόν μια είναι σίγουρα φίλη, η Μπέσυ Μάλφα. Στο πλαίσιo κάποιας χαλαρής κουβέντας και αστείων της έκανα έναν ράφτη αυτοσχεδιαστικά…. Μου λέει:  “Σκέφτεσαι αυτός να ήταν έτσι να είχε υπόσταση και τη δική του ζωή….” Και έτσι ξεκίνησε η ιδέα. Τη χρονιά που μας πέρασε λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων ήμουν στην Αθήνα και έτσι τα απογεύματα είχα χρόνο και αποφάσισα να κάνω θεατρικό τη συγκεκριμένη ιδέα, βασιζόμενος στη φαντασία και κατά ένα μικρό κομμάτι σε αληθινά γεγονότα.

2. Μίλησέ μας για τους πολλούς χαρακτήρες που ενσαρκώνει ο ταλαντούχος Δημήτρης Χατζηθεοδοσίου.

Πάντα με ενδιαφέρει από έργο σε έργο μου να είμαι διαφορετικός και να έχω κάτι να πω. Για να μην βαριέμαι, για να δοκιμάζομαι, για  να κάνω έρευνα, αλλά  και για να ψάχνομαι σε διαφορετικά μονοπάτια. Επίσης πάντα οι χαρακτήρες μου θέλω να έχουν ουσία, βάθος, ιστορία και να δρουν σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα. Σε αυτό το έργο δεν είναι  ένας ηθοποιός που έχει να υποδυθεί 9 ρόλους, αλλά ένας ηθοποιός που υποδύεται ένα ρόλο , ο οποίος κατά τη διάρκεια της αφήγησης, χωρίς να το καταλάβουν οι θεατές, μας συμπαρασύρει και μας συν-κινεί δραματοποιώντας ο βασικός ρόλος άλλους 8. Αυτό από μόνο του καθιστά τον μονόλογο δύσκολο. Επίσης οι ρόλοι αν και αρκετοί, ο ηθοποιός πρέπει να αποστασιοποιηθεί και απόλυτα απογυμνωμένος, μόνο με το κοστούμι του βασικού του ήρωα, χωρίς να ντυθεί κάποιον άλλον, υποδύεται με τη στάση σώματος κίνησης φωνής και τα εκφραστικά υποκριτικά μέσα που διαθέτει, τους υπόλοιπους χαρακτήρες. Αυτό δε θα μπορούσα τελικά να το επιχειρήσω με κανέναν άλλον γιατί η επαγγελματική μας μούρλα, αγάπη για τη δουλειά μας και η τόλμη μας στις προτάσεις, ήρθαν και ταυτίστηκαν απόλυτα με τον Δημήτρη Χατζηθεοδοσίου, τον οποίο υπερεκτιμώ ως ηθοποιό και ως άνθρωπο.

3. Η λέξη “Πελότα” έχει πολλές και διαφορετικές ερμηνείες. Θα υπάρξει κάποια αλληγορία στην παράσταση, σε σχέση με τις διαφορετικές ερμηνείες;

Η βασική ερμηνεία της λέξης ως επί των πλείστων ,είναι αυτή που επικρατεί και στο έργο, το μαξιλαράκι που εναποθέτει τις καρφίτσες ο επαγγελματίας ράφτης, το οποίο πολλές φορές έχει περασμένο στον καρπό του… Αλλά προσπάθησα από την ετυμολογία και όλες τις ερμηνείες να υπάρχει αναφορά. Και έτσι ο πρωταγωνιστής πολλές φορές μοιάζει υποχείριο και πελότα καταστάσεων. Η λέξη επίσης μεταφορικά χρησιμοποιείται και σαν συνώνυμο του “ίσα μωρή κουφάλα….” Που ακόμα και εδώ κάποιος μπορεί να βρει σημεία ταύτισης με τους χαρακτήρες του έργου. Τέλος, Πελότα είναι και άθλημα βάσκικης καταγωγής το οποίο για πρώτη φορά στους ολυμπιακούς αγώνες παίχτηκε μεταξύ Γάλλων και Ισπανών….. Το έργο διαδραματίζεται κυρίως στη Γαλλία και στην εξέλιξη της ζωής του πρωταγωνιστή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο ένα ζευγάρι από την Ισπανία…

Εν κατάκλείδι θα έλεγα πως ο ίδιος ο ήρωας μετατρέπεται σε μια ΠΕΛΟΤΑ.

4. Πέρυσι είχες βραβευτεί για την παράσταση ” Πως από εδώ, αλλά και γιατί όχι”. Το γεγονός αυτό σου προκαλεί άγχος για την πορεία της επικείμενης παράστασης “Πελότα”; 

Κάθε φορά , σε κάθε δουλειά μου θέλω να είμαι διαφορετικός και να έχω κάτι να πω. Αν το πετύχω αυτό εγώ θα είμαι ικανοποιημένος. Σίγουρα μια βράβευση είναι μια ικανοποίηση αλλά την καταξίωση την κερδίζεις από τον ίδιο τον κόσμο που καταφέρνεις να του δώσει κάτι φεύγοντας. Τροφή για σκέψη, να του δημιουργήσεις νέα ερωτήματα και ερέθισμα για καινούρια ταξίδια του μυαλού. Έτσι λοιπόν, όπως αγχώνομαι κάθε χρόνο βραβεύομαι δε βραβεύομαι, για κάθε επόμενη μου δουλειά για να πετύχω χωρίς εκπτώσεις τα προηγούμενα, έτσι και τώρα.

5. Πόσο εύκολο είναι να σκηνοθετείς μια παράσταση και ταυτόχρονα να προσπαθείς να μεταλαμπαδεύσεις στον ηθοποιό τον τρόπο απόδοσης του κειμένου;

Είτε γράφεις το κείμενο είτε το επιλέγεις για να το σκηνοθετήσεις , αυτό αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς μας. Από εκεί και έπειτα εγώ είμαι εδώ για τους ηθοποιούς μου, για να δώσω κάποιες κατευθυντήριες γραμμές , να δώσω το στίγμα και το κλίμα και να τους βοηθήσω στην εύρεση του χαρακτήρα. Από εκεί και έπειτα όμως πρέπει να εμπιστευτώ  και τον ηθοποιό που επιλέγω κάθε φορά και να τον αφήνω να μου κάνει και τις δικές του προτάσεις, βάσει των προηγούμενων αρχών και να επιλέξουμε την καλύτερη. Έτσι για εμένα, η αλήθεια για την προσέγγιση του κειμένου είναι κάπου στη μέση σκηνοθέτη και ηθοποιού.

6. Ποια μηνύματα θέλεις να περάσεις στο κοινό μέσα από την παράσταση “Πελότα”;

Το θεατρικό έργο προβάλλει και προάγει την πολυπολιτισμικότητα της ευρωπαϊκής κοινότητας. Πιο συγκεκριμένα, στόχο αποτελεί η προώθηση της αποδοχής του διαφορετικού σε φυλετικό, εθνικό, κοινωνικό και πολιτιστικό επίπεδο, καθώς και οι προοπτικές κατά τη διαβίωση σε ένα τέτοιο περιβάλλον. Τέλος θα έλεγα πως αβίαστα προτείνει το να κυνηγάς τα όνειρά σου με κάθε κόστος. Όλα αυτά μέσα από μια σουρεαλιστική dramedy, ρεαλιστικών καταστάσεων, σε έναν θεατρικό μονόλογο.

Πλοκή έργου

Ο Στέφανος 42 ετών  ράφτης από το Τσοτύλι της Κοζάνης, αποφασίζει να αφήσει την πόλη του, την πατρίδα του και να κάνει το μεγάλο βήμα. Να πάει στη Γαλλία και να κυνηγήσει τα όνειρα του…Εκεί όμως… τα 8 άτομα  που γνωρίζει, του αλλάζουν τρόπο σκέψης και ζωή  ώστε στο τέλος να τον κυνηγούν αυτά…

Εργάζεται σε καμπαρέ; Είναι καθηγητής σχεδίου μόδας; Αποκτά φίλους; Εμπιστεύεται; Τραγουδάει; Ερωτεύεται; Απατά; Συνωμοτεί; Πετυχαίνει;

 Πότε πετυχαίνει κανείς τελικά, όταν πει ότι το προσπάθησε; όταν επιτύχει το στόχο του; ή όταν ερωτεύεται και τα εισιτήρια βρίσκονται ακόμα κάτω από την Πελότα;

Μια πρωτότυπη κωμωδία όπου ένας ηθοποιός υποδύεται συνολικά 9  χαρακτήρες.

 

Ερμηνεία: Χατζηθεοδοσίου Δημήτρης

Κείμενο – Σκηνοθεσία : Ζαχαριάδης Κρίτωνας

Βοηθός Σκηνοθέτη: Χρυσανθοπούλου Πέλη

Οργάνωση Παραγωγής: Σπυριδάκη Ραλλού

Μουσική Επιμέλεια  – Σύνθεση: Γκατζόφλιας Χάρης

Τραγούδι: Παπαδοπούλου Ζωή

ArtPhotography: Ιωαννίδου Μαρία , Μουδέλη Χριστίνα

VideoArt: Καντόρος Αλέξανδρος

Ήχος – Φώτα: Ατακτίδης Ανέστης

Make-up:ΒαλασιάδουΈφη, Κλειούση Μαρία Μαγδαληνή,

                Παλάνη Ανθή, Χατζή Ελένη

Graphic Design: Free Line

Σχεδιασμός Αφίσας: Παπασταύρου Λευτέρης

Μια μικρή γεύση από την παράσταση, δίνει το τραγούδι “Πελότα”, με την εξαιρετική φωνή της Ζωής Παπαδοπούλου

 

Αρθρογράφος

mm
Έλσα Αγοραστού
Καθηγήτρια Δημοσιογραφίας στο ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ